Dropshipping útmutató kezdőknek

A dropshipping a huszonegyedik század egyik üzleti modellje, mely alapvetően formálja át a webáruházak értékesítését és szemléletét. Ebben a cikkben mindent megírunk arról, pontosan hogyan működik a dropshipping, mik az előnyei (nem felejtjük el a dropshipping hátrányait sem) és még tippeket és trükköket is mondunk, hogyan nyisson magyar dropshipping webáruházat. A dropshipping modell sikere nagyban függ a hatékony logisztikától, így nem meglepő, hogy a nemzetközi fuvarozás kulcsfontosságú eleme ennek az üzleti modellnek.

Dropshipping jelentése: mi az a dropshipping

Képzeljük el, hogy van egy webáruháza, amiben valamilyen termékeket árul (legyen mondjuk ez a termék gyertya). Valaki úgy dönt, hogy szeretne egy ilyen gyertyát, tehát megrendeli a webáruházában. Ez mindennapos és általában az szokott történni, hogy ez a gyertya ott van a raktárában. Valaki megkeresi, becsomagolja és kiküldi.

Van egy másik megoldás is a dropshipping: ebben az esetben semmi szüksége nincs arra, hogy ez a gyertya az ön raktárában legyen (sőt önnek raktárra sincs szüksége). És arra sem, hogy megkeresse, becsomagolja és kiküldje. A termék egy dropshipping cég raktárában van. Megkapják öntől a megrendelést, és ők majd becsomagolják és kiküldik. Mindezt úgy, hogy ön soha nem látta a terméket, mégis eladta.

Dropshipping előnyei

Az egyik legnagyobb, hogy nincs szüksége raktárkészletre emiatt tulajdonképpen tőkére sem. (Ez azt is jelenti egyébként, hogy nagyon alacsony a belépési korlát, bárki bármikor kigondolhat egy webáruházat). Mivel a rendszer úgy van felépítve, hogy az önhöz beérkező megrendelést automatikusan a továbbítja kiszolgáló raktárhoz, kényelmes és nincs saját kockázata. Az is előny, hogy nincs termékmennyiség kontroll: akár 50 000 terméke is lehet. Igaz ebben az esetben több dropshipping partnert is be kell vonnia, ami okozhat bonyodalmat.

Dropshipping hátrányai

Aminek vannak előnyei annak hátrányai is. Okozhat bonyodalmat, hogy a vásárló több terméket rendel meg tőlünk és szerencsétlenségünkre több dropshipping partnertől, ezért hosszabb idő is lehet az amúgy is kicsit hosszabb ideig tartó kiszállítás. Arra is fel kell készülni, hogy a bevétel és a haszon nagyobb része nem a miénk lesz. És brutális a verseny, hiszen egy rendkívül egyszerű rendszer, alacsony a belépés, rengetegen megpróbálják.

dropshipping modell

Hogyan kezdjünk bele a dropshippingbe

Attól függetlenül, hogy egyszerű, nem szükséges hozzá raktárkészlet és tőke, mégis van néhány dolgod, amit érdemes átgondolni mielőtt belevág.

A legfontosabb, hogy találjon egy olyan terméket, amelyet még más nem árul, vagy nagyon kevesen árulnak mégis nagy rá az igény. (Az még jobb, ha a terméket időnként újra és újra meg kell vásárolni, mert így egy embernek akár többször értékesíthet). Ha megvan a termék nézzen utána melyik nagyker értékesíti, honnan tudja megszerezni.

Oké, megvan a termék, a forrás: gondolkodjon el a termék árán és egyéb jellemzőin (például a szavatossági időn, a jogi háttéren, például árulható-e Magyarországon?) és döntse el érdemes-e belekezdeni

Ha igen, jöhet a pénzügy: gondolja át hogyan éri meg, hogyan fog „pénzt csinálni” a webshop. Ha látszólag minden rendben már csak egy webshop kell.

Találjunk egy jövedelmező dropshipping niche-t

Nem mindenki ismeri a niche szót, bemutatjuk egy példával. A parfümök világában rengeteg rendkívül kellemes illatú, csodálatos parfüm van. A több ezer – designer vagy mainstream- parfüm közül biztosan mindenki megtalálja a kedvencét. Ám vannak – úgynevezett – niche parfümök, amelyek valamiért egyediek, egy piaci rést töltenek be.

Ha ezt a piaci részt (és most nem a parfümökről beszélünk) sikerül megtalálni akkor a dropshipping webáruháza segítségével szinte berobbanhat a piacra. Egy 2023-as felmérés szerint egyébként az alábbi termékköröket árulták a legsikeresebb dropshipping áruházak: Egészség és testápolás / Ruhatár és kiegészítők / Konyha és élelmiszer / Otthon és hálószoba / Irodai termékek / Szerszámok és barkácsáruk / Fényképezőgép- és mobiltelefon-kiegészítők / Játék

Ha másban gondolkodik íme néhány ötlet:

  • Kütyük, kiegészítők
    hogy ugyanott 30 dollárt adjon ki egy HDMI-kábelért. Pedig jó esély van rá, hogy az üzlet majdnem akkora nyereséget ért el a így, mint a másik a tévén. Ha olyan piaci rést választ, ahol sok tartozék van, lényegesen nagyobb haszonkulcsot kap, és kevesebb az árérzékeny vásárlót.
  • Hobby termékek
    Elképesztő, hogy a rajongók mennyi pénzt költenek. A hegyi kerékpárosok tízezreket dobnak ki kiegészítőkre, a lelkes horgászok több százezret fektetnek csónakokba és a hozzájuk tartozó kiegészítőkbe. Ha egy fájdalmas problémára termékalapú megoldást tud kínálni, akkor találni fog egy vásárlási hajlandósággal teli közönséget.
  • Fogyóeszközök
    A visszatérő ügyfelek minden vállalkozás számára elengedhetetlenek, és lényegesen könnyebb eladni a meglévő, önben már megbízó ügyfeleknek, mint az új érdeklődőknek. Ha olyan terméket választ, amelyiket rendszeresen újra kell rendelni – és képes elégedetté tenni a vásárlóit -, akkor jó úton halad afelé, hogy visszatérő vendégekkel, jövedelmező üzletet építsen.

Határozzuk meg a célközönséget

Ha sikerült eldönteni, hogy a webáruházban majd milyen termékeket fog értékesíteni, itt az ideje meghatározni a célközönséget. Nem lesz könnyű, hiszen akiket a vállalkozása potenciális ügyfélnek, vevőnek tekint, ők mind beletartoznak a célcsoportba.  A célközönséget le lehet egyszerűsíteni arra, hogy: mindenki, akinek a termékünket / szolgáltatásunkat el akarjuk adni. Bár a marketingesek szeretnek különböző technikákkal például buyer personákat modellezni, valójában a célközönség neme, az életkora és (ha olyan a weboldal) hobbija és a lakóhelye lehet fontos.

Keressünk dropshipping beszállítókat

A címből máris kiderült, hogy nem egy dropshipping beszállítónk lehet és létezik, hanem több olyan ellátó hálózat van, amelyik megadja nekünk a dropshipping előnyeit. A legnagyobb és talán legismertebb magyar dropshipping a webshippy mely a legmodernebb e-logisztikai megoldásokat kínálja, de érdemes a Google keresőjét is használni. Ott megtudhatjuk, hogy melyik a számunkra legjobb megoldás hiszen láthatóak az értékelések, a termékpaletta, az ár, minden, ami a dropshipping kezdőknek fontos. (Egyébként a leghíresebb dropshipping cégek az Alibaba és az Aliexpress)

Építsük fel az e-kereskedelmi áruházat

Ha az elhatározást tett követi, itt az ideje felépíteni egy dropshipping webáruházat. Millió dologra kell figyelnie, rögtön arra, hogy a domain név könnyen megjegyezhető legyen és a webáruházhoz kapcsolódjon, egészen odáig, hogy a dizájn illjen a termékkörhöz, hogy könnyen használható legyen az oldal. Több lehetőség van. A könnyebb, de kompromisszumokkal teli az, ha kibérel egy kész webáruházat (de akkor kitett a tudásának) és teheti azt, hogy 0-ról felépít egyet. Ez viszont költségesebb.

Marketing a dropshipping áruházunk számára

Talán ez a legnagyobb kihívás hiszen a dropshipping marketing annyira szerteágazó és sokrétű, hogy talán jobb kiszervezni. Ha nem teszi, érdemes kialakítania marketingcsatornákat, figyelni a konkurens árait, PPC hirdetéseket indítani, tartalommal ellátni a webshopot, ott lenni minden közösségi média platformon. Érdemes feliratkoztatni a látogatókat a levelezőlistánkra: és még rengeteg egyéb lehetőség és teendő van, hogy növelje a bevételt.

Magyar dropshipping

Magyarország- szokás szerint – késésben van, hiszen a világon már 7-8 évvel ezelőtt kifejlesztették ezt a technikát. Hazánkban mostanában kezd egyre felkapottabbá válni és ahogy mondják, ha még most száll be, akkor jó üzletet csinálhat. Íme, néhány vég azok közül, akikkel le lehet szerződni hazánkban.

A Webshippy-nek hatalmas termékkatalógusa van (a raktára is több ezer négyzetméteres) és teljes körű szolgáltatást nyújtanak: nem csak raktároznak, hanem csomagolnak is és ki is küldik a megrendelt terméket a megrendelőnek. Ide kattintva mindent megismerhet a Webshippiről: https://webshippy.com/

A Logify kevésbé ismert, pedig egy dinamikusan működő, számtalan kedvezményt nyújtó, akár egyedi igényeket is kielégítő cég. Ha szeretné jobban megismerni a benne rejlő lehetőségeket: https://logify.hu/

A Boxy előnye, hogy már a legkisebb webáruházakat is kiszolgálja és – a honlapjuk szerint – olyan technológiát biztosítanak a fulfillment központunkban, amely eddig csak a világ legnagyobb e-kereskedelmi cégei számára volt elérhető. Itt ismerheti meg jobban a céget: https://boxy.hu/

Dropshipping adózás

Mindenképpen szükség lesz egy dropshippinghez értő könyvelőre. Azt, hogy hogyan kell adózni a dropshipping után az általános forgalmi adóról szóló 2007. évi CXXVII. törvény (a továbbiakban: Áfa tv.) 12/B. § (1) bekezdés, 27. § ] rögzíti. Ugyanez a törvény vonatkozik a viszonteladó dropshipping vállalkozásokra is.

Ezt vigye magával

A cikkben rengeteg hasznos információt leírtunk, hogyan lehet egy sikeres dropshipping webáruházat létrehozni. Az első lépés, hogy alapjaiban megértsük, hogyan működik ez a rendszer, utána érdemes átgondolni (vagy készíteni egy üzleti tervet), milyen lehetőségek vannak a webshopban. Utána a technikai adatokra van szükség: a webhelyre, optimalizálásra, dizájnra, majd beszállítót kell keresni a termékekhez. Ha ezt is kipipáltuk a hatékony marketingstratégia és folyamatos eredménykövetés, optimalizás amire szükség van és máris készen van a sikeres dropshipping webáruház.