Az online marketingnek számtalan különböző eszköze van, amik eltérő módszerekkel vonzzák az fogyasztókat. Amikor azt mondjuk, marketing, először szinte mindenkinek a hirdetések jutnak eszébe, de vannak kevésbé direkt, ha úgy tetszik, finomabb módszerek is.
Ilyen az inbound marketing, aminek az a célja, hogy a fogyasztó maga akarjon ellátogatni az oldaladra. Ismerd meg jobban és használd Te is az inbound marketing eszközeit!
Inbound marketing jelentése
Az inbound marketing, ha lefordítjuk, nagyjából bevonzó marketinget jelent. Magyarul kissé furán hangzik, ezért is használjuk az angol kifejezést. A név ugyanakkor beszédes: arról van szó, hogy olyan technikákat alkalmazunk, melyek révén a fogyasztók maguk döntenek úgy, hogy a weboldalunkra kattintanak.
Azaz nem felszólítjuk őket egy hirdetésben, egy óriási akciót kínálva nekik, hogy kattintsanak, vásároljanak, regisztráljanak, jelentkezzenek. Bennük ébresztjük fel az igényt arra, hogy felkeressék az oldalunkat, és esetleg rendszeresen vissza is járjanak.
Inbound marketing és outbound marketing
Mi a különbség az inbound és outbound marketing között?
Az inbound marketinghez képes az outbound marketing lényegesen direktebb és kevésbé válogatós. Cél, hogy a lehető legrövidebb időn belül a legtöbben találkozzanak a hirdetéssel, akár akkor is, ha nem kérték – remek példát jelentenek erre a böngészőben felugráló ablakok.
Az outbound marketing olykor meglehetősen erőszakosnak és idegesítőnek hat, talán ez a legnagyobb hátránya. Persze lehet másképp is csinálni, viszont akkor számolni kell azzal is, hogy az elérés is szerényebb lesz.
Az inbound marketing ezzel szemben nem tolakszik, nem követeli a figyelmet: úgy éri el, hogy a fogyasztók kattintsanak, hogy valódi értéket ad.
Az inbound marketing eszközökhöz képest az outbound marketing lényegesen drágább, hiszen itt fizetett hirdetésekről beszélünk, offline pedig járulékos költségek is felmerülhetnek. Az előbbi csoportban azonban főként organikus elérést biztosító technikák vannak.
Az outbound marketing ugyanakkor nagyon jó tud lenni akkor, ha egy aktuális akcióval szeretnénk rövid idő alatt sok vásárlót/ügyfelet behúzni. A komoly mennyiségű elérés miatt gyorsan meg tudja pörgetni a forgalmat.
Inbound marketig eszközei
Az inbound marketing előnye, hogy bár nem szólít meg annyi embert, mint az outbound eszközök, de akiket elér, azok nagyobb valószínűséggel lesznek tényleges vásárlók. Azaz sokkal relevánsabb célközönséget tud elérni, akik valóban érdeklődők, nem pedig véletlenszerűen, vagy túlságosan tág célzással lő.
Az inbound marketing eszközei például a blogolás, a SEO, az e-mail marketing, illetve egyéb, tartalommarketinghez tartozó eszközök. A hírleveleket ideális esetben olyanok kapják, akik feliratkoztak, azaz jó eséllyel nem közömbösek.
A SEO azt segíti, hogy az találjon rá az oldaladra, aki érdeklődik a téma iránt, a blogok és egyéb tartalmak pedig releváns információkat biztosítanak az arra járóknak.
Ahogy magad is láthatod, ez csupa olyan eszköz, ami olyan fogyasztókat fog bevonzani, aki már eleve nem teljesen érdektelen a témában – éppen ezért tud az inbound marketing olyan hatékony lenni.
Outbound marketig eszközei
Ahogy már említettük, az outbound marketing direktebb, olykor tolakodóbb megoldásokat használ, a cél ugyanis gyorsan eljutni sok emberhez. Nem jelenthetjük ki, hogy ez kevésbé hatásos, mert van, amikor kifejezetten ez a módszer a célravezetőbb.
Tudni kell ugyanakkor, hogy az outbound marketing eszközei inkább rövidtávra szólnak.
Ilyen eszközök az online világban a különféle fizetett hirdetések: a felugró ablakok, a bannerek. Az offline világban a tévéreklámok, szórólapok, plakátok jelentik az outbound eszközöket.
Inbound marketing webshopoknak
Van ezen a területen létjogosultsága?
Az inbound marketing, ha úgy tetszik, lassúbb módszer: hosszabb távon térül meg, és lassabban látszik a hatása, ugyanakkor stabilabb vásárlói kört tud felépíteni. Az inbound marketing ügynökségek célja a folyamatos organikus elérések biztosítása, azaz, hogy a látogatók maguktól, gyakorlatilag ingyen jöjjenek.
És igen, ez egy webshop esetében is működőképes. A keresőoptimalizálás miatt nem árt, ha vannak releváns tartalmak az oldalon: termék- és kategórialeírások, de akár a webshop profiljába vágó blog is hasznos lehet.
A jó ötletekért, értékes információkért is sokan látogathatják az oldalt, és ha már ott vannak, jó eséllyel vásárolnak is. Nem mellesleg ezek abban is segítenek, hogy a keresőben könnyebben találjanak rád azok, akik még nem ismernek.
A hírlevelek segítségével értesítheted a vásárlóidat az aktuális akciókról – aki szívesen vásárol a webshopodban, azt jó eséllyel érdekelni fogják az aktuális kedvezményes ajánlatok.
Inbound marketing folyamata
Az előzőek alapján már sejtheted, hogy az inbound marketing nem az, ami egyik napról a másikra felépíthető, és azonnal özönlenek majd a látogatók a hatására.
Ahhoz, hogy jól működjön, az alap a releváns tartalom, tehát kezdheted például azzal, hogy tartalmat készítesz az oldaladra. Ez már egy jó kiindulópont, hogy a keresőoptimalizálás is hatékony tudjon lenni, és a lehető legjobb helyre kerülj a Google találati listában.
Szintén múlhat a tartalmon is, hogy megvalósul-e a konverzió, azaz a látogató valóban fog-e rendelni/felveszi-e a kapcsolatot (a profilodtól függően).
Ha jól csinálod, az inbound marketing révén folyamatosan, minimális ráfordított költséggel (pl. a szövegírás kiszervezése, inbound marketing ügynökség megbízása) érhetsz el értékes látogatókat.